Hafiz dalam senarai terawal BAM

Posted by admin on 1:59 AM


HAFIZ diberi kepercayaan oleh BAM bagi membawa cabaran Malaysia pada Piala Thomas 2012 di Wuhan, China, Mei depan.


JUARA Seluruh England 2003, Muhammad Hafiz Hashim antara pemain yang terawal yang disahkan akan beraksi pada pusingan akhir kejohanan badminton Piala Thomas 2012 di Wuhan, China, Mei depan.

Setiausaha Kehormat Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Ng Chin Chai berkata, selain Hafiz, jaguh negara yang juga pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei turut tersenarai.

Beregu handalan, Koo Kien Keat- Tan Boon Heong juga berada dalam senarai BAM bagi menggalas cabaran skuad negara di Wuhan nanti.

"Majoriti pemain yang beraksi pada kempen kelayakan Piala Thomas 2012 baru-baru ini mungkin akan disenaraikan tetapi Hafiz yang terawal disenaraikan.

"Prestasi Hafiz semakin baik dan kita harap dia mampu melakukan yang lebih baik pada pusingan akhir Piala Thomas nanti," kata Chin Chai pada sidang media di Bukit Kiara semalam.

Menurut Chin Chai, BAM juga mahu Hafiz menghadiri latihan lebih awal sebaik sahaja berakhirnya kejohanan Seluruh England bulan depan.

"Ia bagi membolehkan semua pemain negara yang dipilih nanti bersedia untuk menghadapi pusi- ngan akhir Piala Thomas nanti," jelasnya.

Sementara itu, keputusan untuk menggunakan khidmat juara remaja dunia, Zulfadli Zulkifli pada kempen Piala Thomas 2012 masih belum diputuskan lagi.

Meskipun BAM mahu menyena- raikan pemain senior pada saingan di Wuhan nanti, namun Chin Chai memberitahu, peluang untuk Zulfadli masih lagi terbuka dan segala- galanya bergantung kepada prestasi pemain muda itu.

Ketika ini, Zulfadli diberitakan mengalami kecederan di bahagian lutut kanan sehingga menyebabkan dia tersingkir pada aksi suku akhir Terbuka Selangor 2012 semalam.

Malah Zulfadli juga terpaksa menarik diri pada Grand Prix Emas Terbuka Jerman yang akan bermula 28 Februari ini akibat kece- deraan yang dialami.

Chin Chai turut berkata, pemain yang akan disenaraikan bagi menyertai Piala Axiata juga masih belum disahkan lagi.

"Pemilihan pemain akan diputus- kan pada Mesyuarat Majlis BAM, Selasa ini dan hanya pemain terbaik sahaja akan dipilih untuk mengisi kekosongan dua pasukan tersebut.

"Kami akan menggandingkan pemain remaja dan senior dalam setiap pasukan. Malah, kejohanan itu juga akan dijadikan sebagai sebahagian daripada program latihan Piala Thomas," jelasnya.